I Sverige har vi nu över 264 000 laddbara personbilar och den siffran stiger stadigt. Det gör även att efterfrågan på laddstationer ökar.
Med den ökade försäljningen av elfordon efterfrågas såklart också fler laddstationer. Laddstationer dyker upp runt om i landet och blir sakta en del av vardagen. Det finns snart 14 000 publika laddpunkter över hela Sverige, och möjligheten att ha en egen laddstation hemma blir också allt mer populärt.
Den ökade efterfrågan på laddstationer gör att antalet elbilsladdningsföretag på marknaden blir fler. Så, vad ryms egentligen i en laddstation för elbilar? Vi har samlat ett antal komponenter som passar utmärkt i laddstationer. Det är viktigt att ha effektiva komponenter i laddstationen för att bidra till en användarvänlig och hållbar produkt. Nedan följer en rad exempel på komponenter till laddstationer för elfordon.
KunskapHARTING erbjuder kablage som är kontakterade med handske på ena sidan och levereras med öppen ände på andra sidan, som bland annat kan vara monterade med kabelskor. Detta passar perfekt för till exempel tillverkare av laddstationer och laddboxar. I vårt sortiment kan vi också erbjuda inlets av samma tillverkare, dessa levereras med kortare trådar som är kontakterade från fabrik.
AMOCharge är en halogenfri hybridkabel, designad för installation där både strömförsörjning, signal och kommunikation behövs. Kabeln uppfyller kraven för olika typer av kommunikation som används i EV-laddstationer. Designen tillåter kabeln att installeras i flera typer av miljöer bland annat direkt förläggning i mark.
Med hjälp av en signallampa kan du enkelt visuellt signalera i vilken status laddstationen är i. Du kan till exempel använda röd och grön lampa för att visa om stationen är redo att användas eller inte. Våra lampor finns i fem olika färger med en bredd på spänning från 12 V till 230 V AC/DC.
Hela vårt sortiment med signallampor och nödstopp är godkända med IP69K för riktigt tuffa miljöer och tål alla från -25 °C upp till +70 °C.
För att kunna avläsa den utnyttjade effekten kan en energimätare användas i din laddstation. Energimätaren visar inte bara den förbrukade strömmen utan kan också användas som ett mindre PLC. Då kan du till exempel bryta en krets om strömmen går över ett visst värde. I vårt sortiment av mätare finner du allt ifrån 1-fas till 3-fas, upp till 80 A med direktmätning, med eller utan MID-certifikat och mycket mer.
För att din laddstation ska hålla så länge som möjligt i vårt nordiska klimat behöver temperatur och fuktighet i laddstationens kontrollskåp regleras. Rätt klimat i kontrollskåpet ökar livslängden på de elektroniska komponenterna och därmed livslängden på hela applikationen.
Med Stego, som är en marknadsledande aktör inom klimatreglering i elskåp, kan vi erbjuda ett stort utbud av värmare, filterfläktar och temperaturreglering. Våra plattvärmare med ett byggdjup på endast 8 mm passar perfekt till applikationer med platsbrist, som till exempel en laddstation. Med vårt breda sortiment kan vi erbjuda lösningar som är anpassade efter dina behov.
För att du ska få ett bra klimat i ditt elskåp bör du använda termostater eller hygrostater samt sensorer som övervakar fukt och temperatur i din applikation. Vi kan erbjuda både mindre tekniska och prisvärda lösningar men också mer avancerade för att uppnå maximal livslängd på de elektroniska komponenterna.
Se hela vårt sortiment av termostater
Smart-sensorn CSS014 från Stego är ett mycket bra alternativ för att övervakning av fukt och temperatur och den kombinerar tre funktioner i en produkt: sensor, gränssnitt och sändare.
CSS014 registrerar elektroniskt temperatur och luftfuktighet för att sedan omvandla de uppmätta värdena till en analog 4-20 mA-signal och sänder detta till överordnat system.
Från vår leverantör Lovato kan vi erbjuda ett brett sortiment av automatsäkringar. Lovatos produkter ligger i framkant inom E-mobility och används flitigt i laddstolpar och kontrollskåp runt om i Europa.
Med Lovatos hundraåriga erfarenhet inom tillverkning av elskåpskomponenter och konkurrenskraftiga specifikationer har vi lösningar med alla olika typer av effektklasser.
Läs mer om automatsäkringar här!
När flera laddplatser ska centraliseras används ofta någon form av gateway för att samla ihop exempelvis energimätare eller annan typ av mätutrustning som finns i laddcentralen. Detta kan på ett enkelt sätt utföras av våra edgegateways, som filtrerar och skickar vidare den gemensamma datan till en mer avlägsen plats via exempelvis OPC UA eller MQTT.
I oktober 2021 hade vi 264 826 laddbara personbilar i Sverige, och den siffran sti-ger stadigt. Enligt Power Circle är nu varannan ny bil laddbar. Laddhybridens era spås vara förbi och nu satsar vi istället fullt ut på elbilen. Power Circle ser dock att bristen på publik laddning är stor. Dessa analyser bygger på måttet CPEV, antal laddpunkter per laddbart fordon, och där riktvärdet är 0.1. Det skulle innebä-ra att vi idag behöver 27 500 laddpunkter vilket är det dubbla mot dagens antal. Power Circle har gjort ett första försök i arbetet med att nyansera måttet CPEV som inte tar hänsyn till laddarens effekt eller om det är en elbil eller laddhybrid som har helt olika behov av laddning. Utifrån nyanseringen behövs idag cirka
19 000 laddpunkter och 90 000 till år 2030.
Power Circle samlar den nya energibranschen kring viktiga framtidsfrågor. Tillsammans med cirka 90 partnerföretag verkar Power Circle för hållbar utveckling genom elektrifiering.
Sören Krause