Publicerat: 2022-09-26

Pålitlig teknik vid automatisk kontroll av hyrbilar

Häng med på ett spännande kundcase där vi möter upp Wenn på Oslos flygplats och snackar automatisk avsyning av hyrbilar. Hur har Wenn lyckats revolutionera biluthyrningsprocessen, vilka utmaningar stod de inför och hur fick de hjälp av oss att leva upp till dem? Läs vidare om hur vi på OEM Automatic ger dig tillgång till kvalitetsprodukter från noggrannt utvalda tillverkare och hjälp vid utvecklingsprojekt.

Kundcase

En förenklad bilskadeprocess

Genom att kombinera effektfull teknologi med stort fokus på positiv kundupplevelse har Wenn bidragit till en mer bekymmerslös bilskadehantering för fordonsförvaltningar, försäkringsleverantörer, bilverkstäder och skadekontrollföretag. Genom deras nya verktyg CarEye strävar Wenn efter att eliminera all friktion vid bilskadehantering genom intelligenta processer med avancerad teknik vilket tillför värde för alla genom varje steg i kedjan.

Wenns ord om samarbetet med OEM Automatic

  • OEM Automatic ger oss möjlighet att effektivisera inköp och är delaktig i att uppfylla våra kunders önskemål
  • En teknisk partner med erfarenhet och god kunskap om ny teknik
  • Ett ingenjörsstöd att lita på
 
Wenn

Utmaningar inför skapandet av verktyget

När Wenn skapade verktyget CarEye stod de inför en del prövningar utöver de utmaningar som verkstäder och olika försäkringsbolag står inför. Verktyget måste även kunna bearbeta material snabbt och det ska vara möjligt att jämföra nuvarande tillstånd med ett tidigare. Det var också av stor vikt att hitta pålitlig teknik som skulle användas i verktyget.

Vikten av pålitlig teknik

Efter samarbete med vår säljare Mattias landade Wenn i beslutet att använda kameror från Basler och datorer från Neousys i verktyget. Detta är en stabil kombination och en pålitlig lösning.

Denna lösning erbjuder en teknisk fördel genom

  • Fjärrhantering
  • Realtidsbearbetning
  • Hög volymgenomströmning
  • Dynamisk miljö
  • Minskad underhållskostnad

Kvalitetsprodukter från ledande tillverkare

Våra noggrant utvalda tillverkare är specialiserade inom sitt område och ledande inom sin bransch. Genom att ha oss som partner får du tillgång till kvalitetsprodukter, hjälp vid utvecklingsprojekt och möjlighet att effektivisera dina inköp. I detta utvecklingsprojekt kan vi erbjuda den tekniskt bästa lösningen med produkter från Basler och Neousys.

Basler

Basler är en global leverantör av industriella kameror av högsta kvalitet för ett brett spektrum av applikationer och är ledande på världsmarknaden av visionteknik, och vi har många kunder som integrerar Basler’s kameror i sina egna produkter. Basler har produkter med olika gränssnitt, sensorer, upplösningar, ljuskänslighet och bildhastigheter. Tack vare Basler’s breda utbud av modeller är det enkelt att hitta rätt visionkamera för er machine vision-applikation.

Neousys

Neousys är specialister på industridatorer, vilka är designade för användning dygnet runt i tuffa miljöer såsom temperaturer från -25 till +70 °C samt damm och väta. I sortimentet finns allt ifrån små kompakta datorer för inbyggnad till kraftfulla datorer för avancerade AI- och visionsystem.
Kamera Basler

CarEye Capture med kamera från Basler

CarEye® Capture är ett verktyg med fototeknik, strukturerat ljus och AI-teknik som möjliggör automatisk extern utvärdering av ett fordon, upptäckt av oegentligheter och erbjuder beslutsstöd.
Wenn

Fördelar med careye capture

  • Automatisk registrering av bilens yttre tillstånd
  • Direkt överföring av data från CarEye Capture till molnlösning
  • Automatisk igenkänning av fordonets registreringsnummer
  • Möjlighet till utbyggnad av sensorer och funktionalitet

Molnlösningen erbjuder

  • Inhämtning av fordonsuppgifter från motorfordonsregistret
  • Identifiering och anteckning av skadat område på foton
  • Generering av skadeanmälan
  • API:er som möjliggör integration med andra system
  • Varje slutkund har sin egen dedikerade plats i molnlösningen, där endast utvald personal har tillgång

Skadehanteringsverktyget CarEye Fleet

CarEye Fleet är ett skadehanteringsverktyg som samlar in nödvändig information så att rätt beslut kan fattas så tidigt och effektivt som möjligt. Detta verktyg ger full och kontinuerlig kontroll över bilens yttre tillstånd. Bilens yttre tillstånd fångas upp med CarEye Capture vilket kommer att utgöra ett underlag för jämförelse och historik. Detta ger en unik kontroll över bilens skick, och bidrar till en förbättrad kundupplevelse.

Funktionalitet

  • Insamling av optimala bilder och data/bilder antingen via CarEye Capture och/eller CarEye Inspect för utvärdering av skador
  • Identifiering av skada och anteckning av skadat område på foton
  • Fotojämförelse från ett datum till ett annat
  • Lösningarna är helt kompatibla med GDPR
Dator Wenn
CarEye

Så har denna tekniska lösning påverkat biluthyrningsbranschen

När vi pratar med en av kunderna, ett biluthyrningsföretag, framkommer flertalet förbättringar som kunnat åstadkommas i samband med användning av CarEye Capture. Det blir tydligt att verktyget förändrat arbetsdagen till det bättre för dem.

När de följer kunderna till bilen förklarar de alltid för dem hur CarEye fungerar. Informationen mottages alltid positivt då CarEye innebär att alla parter får samma grundliga dokumentation före och efter hyresperioden. Det finns också ett tydligt mönster att kundtröskeln för att rapportera, även för små olyckor har sänkts eftersom kunderna vet att allt fångas på bild.
Innan CarEye brukade biluthyrningsföretaget spendera timmar varje dag på skadeuppföljning, klagomål, dokumentation och extraarbete som uppkom till följd av konflikter. Om det finns utrymme för tvivel finns alltid en risk att det utvecklas en tvist. Med Wenns teknologi är uthyraren på samma sida som kunden och de kan lägga tid på viktigare och trevligare saker. Med CarEye Capture har tvister minskat radikalt och nu kan de istället koncentrera sig på att förbättra hyresupplevelsen för sina kunder. Bättre för kunderna och en bidragande faktor till en trevligare arbetsmijö för de anställda på biluthyrningsföretaget.
 

På vilket sätt underlättar verktyget för slut-kunden och vilka är fördelarna för biluthyraren?

  • Realtidsbearbetning = minskad hanteringstid = kundnöjdhet
  • Jämförbara tillstånd från hämtning och retur av bil = färre konflikter
  • Sann, ärlig och bevisad upptäckt av skador = högre betalningsvilja
Teknisk rådgivning
Mattias AnderssonMattias Andersson

Affärsingenjör, Bildanalys & Vision, Tranås

076-527 83 73

Skicka e-post

Kundsupport

Vår kundsupport svarar på alla typer av frågor.

075-242 42 00

Skicka e-post

Chatta