Elskåpskomponenter, Kabel, Maskin, Sensor & Maskinsäkerhet, Tryck & Flöde Elskåpskomponenter, Kabel, Maskin, Sensor & Maskinsäkerhet, Tryck & Flöde

Våra produkter ökar säkerheten i Göteborgs spårvagnar

Lalla Fondin jobbar som Fordonstekniker på Göteborgs Spårvägar och är mycket nöjd med både samarbetet och det nya bromssystemet från oss på OEM Automatic. I bakgrunden ses en av de spårvagnar som utrustats med det nya systemet
Göteborgs Spårvägar jobbar ständigt med att förbättra säkerheten för resenärerna. Vi är stolta över att leverera produkter som gör bromssystemen i spårvagnarna både bättre och säkrare.

Göteborgs Spårvägar har funnits och varit en del av Göteborg i över 130 år. Varje år görs över 145 miljoner resor ombord på deras bussar och spårvagnar. Det motsvarar nästan 440 000 resor varje dag. Året om.

Det pågår ständigt ett förbättringsarbete för att öka säkerheten för resenärerna. Under 2011 beslutade man att byta bromssystem på vagntyperna M31. Det befintliga systemet var närmre 30 år gammalt och mekaniskt. Reservdelar fick specialbeställas och blev därmed väldigt kostsamt.

Avdelningen "Teknik och Utveckling" på Göteborgs Spårvägar tog fram en prototyp för en ny bromsstyrning som sedan lades ut på anbud. OEM Automatic såg detta som ett intressant projekt. Med produkter från områdena Tryck & Flöde, El-skåp, Sensor och fd. El-maskin som numera heter Maskin och Kabel tog vår förädlingsavdelning fram ritningsunderlag, byggde prototyp och ansvarade för slutproduktionen av den kompletta enheten till Göteborgs Spårvägar som man sedan vann anbudet med.

Bromslådornas funktion i vagnarna

I en spårvagn fungerar bromsarna inverterat som på lastbilar. Vilket innebär att bromsarna ligger på när vagnen står still och lyfter när man kör. Bromslådorna ser till att luften som styr bromsarna ligger på den nivå som styrdatorns signaler ger. Signalerna i sig kommer från förarens körhandtag. Exempelvis när föraren vill bromsa vagnen ska lådorna styra så att rätt luftmängd släpps ut och vagnens inbromsning sker på rätt sätt, förklarar Lalla.

"Den nya bromslådan tillsammans med att vi gjort om styrsystemet i vagnarna gör att vi nu har ett komplett och tryggt system som klarar våra säkerhetskrav med stor marginal."

Vilka fördelar ser ni med bromslådan jämfört med den gamla lösningen?

- Vi har dubblat barriärerna då det finns två lådor på varje vagn, en för vardera boggi, vilket ger ett säkrare system. Underhållet på bromslådan är mindre jämfört med gamla modellen vilket minskar underhållskostnaderna.

Lalla fortsätter förklara att systemet funktionellt känns mycket säkrare nu.

- Den nya bromslådan tillsammans med att vi gjort om styrsystemet i vagnarna gör att vi nu har ett komplett och tryggt system som klarar våra säkerhetskrav med stor marginal.

Hur har samarbetet med OEM Automatic fungerat?

- Alldeles förträffligt. Under projektet har vi haft en tät dialog och OEM Automatic har varit tillmötesgående i alla lägen. Vi är jättenöjda, avslutar Lalla. 

Vilka produkter sitter då i bromslådan?

Produkterna nedan är exempel på vad som tillsammans bildar bromslådan till Göteborgs Spårvägar. Ett flertal produkter från fyra av våra sex produktområden har monterats ihop till en enhet av vår förädlingsavdelning. Produkten beställs sedan på ett beställningsnummer. Smidigt och enkelt, tycker vi! 

I bromslådan hos Göteborgs Spårvagnar finns ett flertal produkter från fyra av våra sex produktområden
Kundsupport

Vår kundsupport svarar på alla typer av frågor.

075 - 242 42 00

Skicka e-post

Chatta