FAQ

Här finns svaren på de vanligaste frågorna om vår webbshop. Hittar du ändå inte svaret på din fråga, kontakta kundsupport.


Hur blir man kund hos er?

För att kunna handla av oss behöver du bli kund. Vi säljer endast till företag och är du privatperson hänvisar vi dig till grossister och återförsäljare.  För att bli kund behöver vi organisationsnummer och kontaktuppgifter. Självklart kan ni vara flera användare per kundnummer om ni behöver det. Ansök om att bli kund här.

Hur blir man webbkund?

Stora delar av vårt sortiment kan beställas via webben dygnet runt. Du ansöker om att bli webbkund här.

Kan vi vara flera användare på samma konto?

Varje kund hos oss kan ha flera användare. Dessa användare kan ansöka om att bli webbkunder och logga in oberoende av varandra. Användarnamnet kommer vara mailadressen du ansöker med och lösenordet kan du välja själv första gången du loggar in. Kom ihåg att förvara användaruppgifter på ett säkert sätt för att motverka missbruk.

Kan jag ha flera leveransadresser på mitt konto?

Ja, det går bra. Av säkerhetsskäl vill vi att du ansöker om en eller flera alternativa leveransadresser. Det gör du enkelt genom att använda vårt formulär här eller kontakta oss via mejl eller telefon. När du sedan gör klart din order kommer du kunna välja på de adresser som vi har lagt till på ditt konto. Du kan även se de aktuella leveransadresserna du har under Mina sidor. Om du vill ta bort en leveransadress, hör av dig till oss via mejl eller telefon.

Kan jag skicka min order till en temporär leveransadress?

Ja, det går bra men då vill vi att du lägger din order via telefon.

Vilka webbläsare stödjer ni?

Du kan använda vilken modern webbläsare du vill. Vi rekommenderar däremot att du inte använder äldre versioner då en del funktionalitet och layout inte stöds.

Vad händer om jag glömmer bort att logga ut?

Är du inaktiv i mer än 20 minuter loggas du automatiskt ut. Om du lagt varor i kundvagnen sparas dessa i form av en cookie (Läs mer om hur vi hanterar cookies här). De ligger alltså kvar när du loggar in igen. Observera att kundvagnen sparas via webbläsaren på aktuell dator. Detta innebär att om du loggar in på en annan dator eller via en annan webbläsare, så finns inte kundvagnen kvar. Däremot kan du spara din kundvagn som en ordermall för att på så sätt komma åt dina valda artiklar på ett flexibelt sätt.

Vilka produkter kan jag köpa via webben?

När du loggat in kommer det finnas en liten kundvagn framför alla artikelnummer på hemsidan. De artikelnummer som inte har kundvagn framför sig beställs genom att kontakta kundsupport.

Varför kan jag inte beställa kablar via webben?

Vissa artikelnummer, t.ex. kabel och klämlist, hanteras i olika batcher vilket gör att de endast kan beställas genom att kontakta kundsupport.

Jag har avtalat buffertlager hos er, kan jag beställa via webben?

Artiklar som du har på ett avtalat buffertlager hos oss måste beställas genom att kontakta kundsupport.

Vilka priser ser jag?

När du loggat in hittar du priserna på artiklarna genom att klicka på artikelnumret. Då ser du dina aktuella priser inklusive eventuella avtalade rabatter och nettopriser. När du lagt artikeln i din kundvagn så ser du mer detaljerad information angående baskurs etc. Läs mer om våra köpvillkor här.

Observera att artiklar som du har fått en offert på från din säljare måste beställas via säljaren eller genom att kontakta kundsupport.

Vad kostar frakten hos er?

Vi använder oss av Posten som standardspeditör och vår nu gällande prislista hittar du här. För andra leveranssätt, kontakta kundsupport.

Kan jag se lagersaldo?

När du loggat in ser du aktuellt lagersaldo genom att klicka på artikelnumret. När du lagt artikeln i din kundvagn kan du även se leveranstid på eventuella beställningsvaror.

Kan jag spara min kundvagn?

Du kan ha en kundvagn öppen i princip hur länge du vill då den sparas lokalt i din webbläsare under tiden du jobbar med den. Rensar du din webbläsare kommer då även din kundvagn att försvinna. Däremot kan du även spara din kundvagn som en ordermall, se nedan.

Går det att skapa en ordermall hos er?

Ja. Lägg de önskade artiklarna i din kundvagn och klicka sedan på "Spara som mall" när du står i kundvagnen. Ange önskat namn och tryck på "Spara kundvagn som mall". Du hittar sedan dina sparade ordermallar under Mina sidor. Där kan du smidigt lägga till eller ta bort artiklar samt duplicera ordermallen eller lägga ordermallen direkt i kundvagnen.

Hur sent kan jag lägga en order för att ni ska skicka den samma dag?

Vi använder oss som standard av Posten Företagspaket vid försändelser. Det går även bra att använda sig av någon annan speditör med eget avtal om så önskas. Kontakta kundsupport för val av annat leveranssätt.

För standardleverans med Posten kan du lägga order via telefon, mail och fax fram till 15.30 för utleverans samma dag. Via webben kan du lägga order fram till 16.30 för att vi ska skicka varorna samma dag. Detta förutsatt att de finns på lager.

För senast orderläggning med övriga leveranssätt, kontakta kundsupport.

Går det att få olika leveransdatum på samma order?

Det går bra att dela upp leveransen av din order på olika datum. Fyll i önskat leveransdatum per orderrad i kundvagnen. OBS, vi kan inte hantera olika leveransdatum på samma artikel. Till exempel om du vill ha 2 st S3B vid ett tillfälle och 5 st S3B vid ett annat tillfälle. Då hänvisar vi till mejl eller telefon alternativt att du lägger flera orders via webben.

Kan jag komplettera/ändra en lagd beställning?

Du kan inte ändra en lagd beställning själv via webben. Däremot kan du kontakta kundsupport för att få hjälp med ändringar eller tillägg/avdrag. Kontakta oss snarast då vi plockar din order så fort som möjligt.

Kan jag se min orderhistorik på er hemsida?

När du har loggat in på hemsidan så hittar du all din orderhistorik under Mina sidor. Där kan du söka efter datumintervall och sedan på ordernummer. Klicka sedan på "Visa orderdetaljer" så kan du se artiklar, pris och datum.

Mitt gods är fraktskadat, vad gör jag?

Vid fraktskadat gods ska synlig fraktskada alltid anmälas direkt till chauffören vid mottagandet, oavsett vilken transportör som används. Anmälan ska även ske till den speditör som använts. Vid ej synlig skada, så kallad "uppackningsskada" ska anmälan alltid ske till den speditör som använts. Anmälan kan göras inom 7 dagar efter att godset ankommit. Emballage och fraktdokument måste sparas tills speditören aviserar att det ej behövs längre eller att ärendet är avslutat. Vi önskar ett foto på skadan samt en kopia på anmälan alternativt ett ärendenummer om vi ska hjälpa till att ställa krav mot speditören.

Jag hittar inte svar på min fråga

Om du inte hittar svar på din fråga här, är du alltid välkommnen att kontakta vår kundsupport.

Kontakta oss gärna!

Växel

075 - 242 41 00

Kundsupport

075 - 242 42 00

Maila kundsupport

Chatta med oss

Vi finns här och svarar på dina frågor kl. 07.30-17.00.

Tekniska frågor?

Våra produktansvariga hjälper dig med frågor av mer teknisk karaktär.

Kontaktpersoner

Se filmen från Scanautomatic 2016